Obrzęk limfatyczny to stan patologiczny, w którym dochodzi do upośledzenia odprowadzenia z tkanek białek i komórek przefiltrowanych z surowicy. Zaawansowana postać choroby charakteryzuje się obecnością przewlekłego procesu zapalnego w obrębie skóry i tkanki podskórnej.

Obrzęk limfatyczny:

•  wpływa na miejscowe osłabienie immunologiczne
  • może być przyczyną nawracających stanów zapalnych oraz groźnych dla zdrowia i życia powikłań
  • stanowi podłoże dla rozwoju gronkowców i paciorkowców
  • ogranicza zasięg ruchów kończyną

Wskazania do terapii:

• pierwotne obrzęki limfatyczne, zarówno wrodzone jak i pojawiające się w wieku późniejszym
  • wtórne obrzęki limfatyczne:

– po zabiegach operacyjnych w czasie których doszło do uszkodzenia lub usunięcia węzłów chłonnych lub naczyń limfatycznych

– po radioterapii

– zmiany pozapalne, pourazowe

-po schorzeniach układu żylnego lub po zabiegach operacyjnych na żyłach  powierzchownych i głębokich

– po pobraniu żył do zabiegu pomostowania (by-pass), jak również   po schorzeniach typu reumatycznego

Kompleksowa Terapia Przeciwobrzękowa to połączenie manualnego drenażu limfatycznego, kompresji oraz ćwiczeń ruchowych

Manualny drenaż limfatyczny wpływa na wytwarzanie limfy, przyśpiesza wypełnianie i opróżnianie naczyń limfatycznych, przyśpiesza limfangiomotorykę czyli ruch w naczyniach chłonnych.

Kompresjoterapia podtrzymuje korzystne efekty uzyskane podczas manualnego drenażu limfatycznego i powoduje:

• redukcję obrzęków
  • pobudzenie mikrokrążenia (wzrost przepływu, poprawa drenażu limfatycznego,
    zmniejszenie bólu)
  • zmniejszenie średnicy żył
  • wzmożenie pompy żylnej
  • zmniejszenie refluksu
  • obniżenie nadciśnienia żylnego
  • leczenie owrzodzeń
  • prewencję zespołu pozakrzepowego

Ćwiczenia ruchowe odgrywają dużą rolę we wspomaganiu przepływu krwi i chłonki. Przyczyniają się do wzmocnienia mięśni kończyn, poprawy czynności pompy mięśniowej, poprawy odpływu krwi żylnej, wydolności oddechowej, ogólnej wydolności fizycznej.

-> informator – rehabilitacja