Mięśniaki macicyMięśniaki to nowotwory łagodne, wywodzące się z włókien mięśniowych macicy. Osiągają różne rozmiary, od bardzo małych do wielkości głowy dorosłego człowieka. Mogą występować pojedynczo bądź jako mięśniaki mnogie, bardzo licznie. Mięśniaki macicy są chorobą dotyczącą około 20% kobiet w różnym wieku. Zwykle są to zmiany łagodne, jedynie 1-2% mięśniaków ulega złośliwieniu.

Do najczęstszych objawów mięśniaków zalicza się przedłużone, obfite krwawienia miesiączkowe, krwawienia międzymiesiączkowe, bóle podbrzusza spowodowane uciskiem rozrastającego się mięśniaka.

Mięśniaki macicy – rodzaje

W zależności od miejsca występowania guza wyróżnia się trzy typy:

• Mięśniak podśluzówkowy
  • Mięśniak śródścienny
  • Mięśniak podsurowiczyMięśniaki macicy

Do rzadziej spotykanych zalicza się:

• Mięśniak uszypułowany
  • Mięśniak szyjkowy
  • Mięśniak międzywęzadłowy

Wybór najodpowiedniejszej metody operacji (laparotomia laparoskopia, usunięcie macicy drogą pochwową) oraz jej zakresu( usunięcie macicy z przydatkami, usunięcie macicy bez przydatków,  usunięcie mięśniaków z rekonstrukcją macicy) zależy od wieku pacjentki, wielkości, lokalizacji oraz liczby mięśniaków i chęci zachowania płodności.

Mięśniaki macicy

NOTA PRAWNA
Prezentowane strony mają charakter edukacyjny. Ogólne informacje na temat chorób i zasad postępowania w żadnym stopniu nie zastępują fachowej porady lekarskiej. Pomimo rygorystycznego przestrzegania ogólnie przyjętych zasad tworzenia serwisów medycznych ustalonych przez Health on the Net Foundation i weryfikacji prezentowanych treści przez uznane Autorytety medyczne, twórcy serwisu nie biorą żadnej odpowiedzialności, ani pośredniej ani bezpośredniej, za sposób wykorzystania i interpretowania informacji zawartych w serwisie.