Czym jest nietrzymanie moczu (NTM)?

Nietrzymanie moczu definiuje się jako mimowolny wyciek moczu poprzez cewkę moczową.
NTM (oprócz wad rozwojowych, urazowych i układu nerwowego) dzielimy na:

• Nietrzymanie moczu wysiłkowe – związane z osłabieniem mięśni dna miednicy mniejszej (mięśnie Kegla) i odruchowym wydalaniem moczu podczas wysiłku (kaszel, śmiech, kichanie, podczas schylania się, dźwigania itd.).
  • Nietrzymanie moczu z parcia (tzw. naglące) – kiedy nawet niewielka ilość moczu w pęcherzu powoduje uczucie parcia na mocz i popuszczanie moczu. Związane najczęściej z niekontrolowanymi skurczami pęcherza moczowego lub nadmierną pobudliwością mięśnia wypieracza, co wynika zwykle z przyczyn neurogennych, czy np. z zespołu pęcherza nadreaktywnego.
  • Nietrzymanie moczu o typie mieszanym – łączące w/w typy.

Jakie są przyczyny nietrzymania moczu?

Ta przypadłość wiąże się często z przebytymi chorobami lub porodami, lecz przyjmowanie, że jest to związane wyłącznie z nimi lub wiekiem pacjenta, jest błędne. Najczęściej NTM dotyczy kobiet po 45 roku życia, szczególnie tych, które rodziły (im więcej porodów, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia NTM).

Powstaniu NTM sprzyjają: dieta bogata w kofeinę, brak ruchu, menopauza, otyłość, czy częste infekcje układu moczowego. Oczywiście, liczne schorzenia (SM, cukrzyca, choroba Alzheimera, stan po udarze mózgu, czy niewydolność krążenia) a także przyjmowanie niektórych leków (moczopędne, antydepresanty) także mogą spowodować NTM u pacjentów obydwu płci.

Więcej informacji:

Jak leczyć nietrzymanie moczu?

Leczenie NTM może być nieinwazyjne i inwazyjne. Do pierwszego typu zalicza sie rehabilitację – ćwiczenia wzmacniające mięśnie Kegla i farmakoterapię. Drugi rodzaj – interwencja chirurgiczna polega na przywróceniu sprawności tych mięśni lub przede wszystkim podwieszenie szyi pęcherza moczowego.

Zanim podejmie się próbę leczenia farmakologicznego lub chirurgicznego, najczęściej skalę NTM można zmniejszyć samemu, poprzez ćwiczenia mięśni Kegla (mięśnie dna miednicy mniejszej), które mają kapitalne znaczenie w utrzymaniu moczu. Tonus mięśni Kegla zapewnia prawidłowe funkcje wydalnicze i zapanowanie nad odruchem mikcji.

Podstawowym jednak elementem, który musi być związany z leczeniem NTM jest pozbycie się oporów przed udaniem się do lekarza po pomoc. Najczęściej kobiety w średnim i starszym wieku traktują NTM jako „dopust Boży”, czyli cenę, jaką płaca za macierzyństwo. Nic bardziej błędnego. NTM jest chorobą, którą trzeba i można skutecznie leczyć.