W OBECNEJ CHWILI ZAWIESZONE

Zabieg plastyki powłok brzusznych  (Abdominoplastyka) jest zabiegiem chirurgicznym mającym na celu usunięcie nadmiaru skóry i tkanki tłuszczowej z dolnej i środkowej części brzucha oraz wykonania plastyki mięśni prostych brzucha.

Plastyka powłok brzusznych nie jest zabiegiem stosowanym w celu schudnięcia.

Operacja:

Technika operacyjna, rodzaj procedury oraz indywidualne cechy osobnicze pacjenta decydują o ilości czasu niezbędnego do wykonania zabiegu plastyki powłok brzucha. Całkowity czas zabiegu plastyki powłok brzucha wynosi od dwóch do pięciu godzin. Mini- lub częściowa plastyka powłok brzucha wymaga dużo mniej czasu, bo zaledwie dwóch godzin.

Powszechnie stosuje się znieczulenie ogólne, rzadziej miejscowe.

Plastyka powłok brzusznychPrzebieg operacji plastyki powłok brzucha – abdominoplastyka

Tradycyjna plastyka powłok brzusznych, polega na poprowadzeniu cięcia pomiędzy kośćmi miednicy tuż powyżej okolicy łonowej. Drugie cięcie jest zazwyczaj wykonywane wokół pępka i może zostać połączone z cięciem poniżej, układając się w kształt przypominający odwróconą do góry nogami literę „T”. Gdy cięcia zostaną wykonane, wówczas chirurg oddziela skórę od ściany brzucha. Biegnące pionowo mięśnie ściany brzucha zostają zwykle naciągnięte, a nadmiar skóry i tkanki tłuszczowej usunięty. Wycina się nowy otwór na ponowne umieszczenie pępka, a potem zamyka cięcia przez założenie szwów. Zazwyczaj na cięcia zakładane są opatrunki i czasowo w miejscach cięć mogą zostać włożone dreny, by zbierać wszelki nadmiar płynu co jest stanem normalnym w tego typu operacjach. Zabiegi częściowej lub miniabdominoplastyki wykorzystują tę samą ogólną technikę, jednak ze znacznie krótszymi cięciami i często bez drugiego cięcia wokół pępka.

Plastyka powłok brzusznych – Jakie są szanse powodzenia?

U większości operowanych pacjentek zabieg przynosi spodziewane efekty. Wykluczając wszelkie możliwe powikłania (wymienione poniżej), które są ściśle uzależnione od indywidualnych predyspozycji każdej pacjentki.

Po operacji mogą jednak występować deformacje brzucha, złe gojenie i nieprawidłowy wygląd brzucha. Dodatkowa operacja może być konieczna w celu usunięcia asymetrii, która powstała po pierwszym zabiegu. Konieczność wykonania powtórnej operacji często nie da się przewidzieć przed pierwotną operacją.

Jakie ryzyko istnieje?

Żaden zabieg medyczny nie jest całkowicie pozbawiony ryzyka! Podjęcie decyzji o wykonaniu zabiegu jest sprawą indywidualną i polega na porównaniu ryzyka z możliwą poprawą wyglądu brzucha.

• Krwawienie – występuje rzadko. Jest możliwe w trakcie lub po operacji. Jeżeli występuje krwawienie pooperacyjne, może wymagać natychmiastowego leczenia w celu zapobiegnięcia powstawaniu krwiaka lub transfuzji. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia krwawienia nie można zażywać aspiryny i leków przeciwzapalnych co najmniej 21 dni przed planowanym zabiegiem.
  • Infekcja – jest bardzo rzadkim powikłaniem po tego typu operacji. Jeśli wystąpi infekcja leczenie polega na podawaniu antybiotyków. Jeżeli infekcja nie reaguje na leczenie antybiotykami, może być konieczna dodatkowa operacja. Większe ryzyko infekcji występuje w przypadkach wykonania plastyki powłok brzusznych razem z odsysaniem tkanki tłuszczowej.
  • Zaburzenia czucia skóry – Pewne zaburzenia czucia skóry brzucha są częstymi powikłaniami zaraz po operacji. Po kilku miesiącach większość pacjentów odzyskuje prawidłowe czucie. Trwała częściowa lub całkowita utrata czucia skóry po operacji brzucha występuje wyjątkowo rzadko.
  • Znieczulenie – Zarówno ogólne, jak i miejscowe znieczulenie niesie ze sobą pewne ryzyko. Mogą to być zarówno powikłania, jak i śmierć.
  • Przedłużone gojenie – Możliwe jest rozejście się rany lub przedłużone gojenie rany. Pewne obszary brzucha mogą nie goić się prawidłowo i gojenie może być przedłużone. Czasami pewne obszary skóry mogą ulec martwicy. Może to wymagać częstych zmian opatrunków lub dodatkowych operacji w celu usunięcia źle gojących się tkanek. Pacjenci palący papierosy mają większe ryzyko wystąpienia martwicy skóry lub komplikacji związanych z gojeniem się rany.
  • Reakcje alergiczne – Rzadko występują reakcje alergiczne na szwy, preparaty stosowane miejscowo, obłożenie. Reakcje ogólnoustrojowe są bardzo poważne i są związane z rekcją na leki. Reakcje alergiczne mogą wymagać dodatkowego leczenia.
  • Szwy – Większość technik chirurgicznych związane jest z użyciem głęboko zlokalizowanych szwów Mogą one być wyczuwalne pod skórą, mogą także przebijać się przez skórę stając się widoczne i powodując podrażnienia, które wymagać będą usunięcia szwu.
  • Martwica tkanki tłuszczowej – Może dochodzić do martwicy tkanki tłuszczowej. Może być konieczne usunięcie tej tkanki.
  • Uszkodzenie głębiej położonych struktur – Zabieg plastyki powłok brzusznych wymaga zastosowania głęboko zlokalizowanych szwów. Podczas zabiegu operacyjnego może dojść do uszkodzenia głębiej położonych struktur takich jak nerwy, naczynia krwionośne, mięśnie i otrzewna ( w bardzo rzadkich przypadkach). Uszkodzenia te mogą być przejściowe lub na zawsze.
  • Seroma – Rzadko płyn może zbierać się pomiędzy skórą i głębiej leżącymi tkankami. Może dojść do tego po operacji, urazie lub intensywnych ćwiczeniach fizycznych. Jeżeli do tego dojdzie konieczne jest wykonanie drenażu tego płynu.
  • Powikłania płucne i układu krążenia – Powikłania układu oddechowego mogą być spowodowane zatorem płucnym, zatorem tłuszczowym lub częściowym uszkodzeniu płuc po znieczuleniu ogólnym. Zaburzenia te mogą być przyczyną śmierci. Powikłania sercowe stanowią ryzyko związane z każdym znieczuleniem ogólnym. Jeżeli wystąpi skrócenie oddechu, ból w klatce piersiowej, nieprawidłowe bicie serca należy natychmiast udać się do lekarza.
  • Pępek – Nieprawidłowe położenie pępka, jego zbliznowacenie lub nawet utrata związana z jego martwicą mogą być powikłaniami po plastyce powłok brzusznych.
  • Wstrząs – występuje niezmiernie rzadko i związany jest z dużą utratą objętości krwi. Wymaga natychmiastowego leczenia. Informacja o lekach antykoncepcyjnych – Proszę poinformuj czy przyjmujesz leki antykoncepcyjne i czy nie jesteś w ciąży. Wiele leków, m. in. antybiotyki może neutralizować leki antykoncepcyjne i może dojść do zajścia w ciążę.
  • Kontakty intymne po operacji – Mogą powodować krwawienie lub powstanie krwiaka. Dodatkowo może dojść do powstania zasinień i obrzęków co przedłuży lub utrudni proces gojenia.
  • Palenie papierosów – Pacjenci palący papierosy lub narażeni na działanie dymu papierosowego mają większe ryzyko na wystąpienie chirurgicznych powikłań w trakcie procesu gojenia i nieprawidłowego gojenia blizny. Dodatkowo może u pacjenta dochodzić do efektów ubocznych w postaci kłopotów ze znieczuleniem czy też krwawieniem.  Ważne jest aby nie palić papierosów co najmniej 6 tyg. przed operacją aż do zakończeniu procesu gojenia.
  • Choroby neurologiczne i psychiatryczne objawy – Opisywano występowanie zaburzeń psychicznych po operacji plastyki powłok brzusznych związanych z niespełnionymi oczekiwaniami związanymi z wyglądem brzucha. Ważne są realne oczekiwania pacjentki, że zabieg ma na celu poprawę wyglądu brzucha a nie uzyskanie idealnego rezultatu.

Powikłania z winy pacjenta :

Mogą mieć miejsce w następujących przypadkach :

1. Niestosowania się pacjenta do zaleceń pooperacyjnych,
  2. Nie zgłaszania się na wizyty kontrolne,
  3. Nie przestrzegania odpowiedniej diety,
  4. Nie powstrzymywania się od wykonywania niektórych czynności.

Zalecenia pooperacyjne po operacji brzucha

1. Po operacji konieczne jest pozostanie w Klinice przez okres 2 – 3 dni.
  2. Po operacji będzie założone elastyczne ubranko i musi być noszone dzień i noc przez okres 2 tyg. i jedynie w dzień przez następne 2 tyg.. Jest to minimalny okres czasu i wielu pacjentów nosi je dłużej. Ubranko można prać w domu. Można stosować lekko obciskające pasy 4 tygodnie po operacji po zdjęciu ubranka.
  3. Przez pierwsze 2 tygodnie :
  • Zakaz jakichkolwiek wysiłków
  • Unikanie zaparć
  • zakaz brania leków przeciwbólowych na pusty żołądek, ponieważ może to prowadzić to do wymiotów

Nie przestrzeganie w/wymienionych zakazów może prowadzić do krwawienia lub  krwotoku, a to może wymagać dodatkowej operacji.

1. Przez pierwsze 3 tygodnie po operacji :
  • Zakaz palenia papierosów
  • Zakaz częstego picia kawy lub bezalkoholowych drinków zawierający kofeinę
  • Nie wolno przebywać w tym samym pokoju co osoby palące papierosy
  • Zakaz jakiegokolwiek alkoholu.
  1. Po operacji przez parę dni pozostaną 2 dreny, które są założone w celu usuwania krwi  i osocza z rany. Czasami może być konieczne dodatkowe usuwanie płynu, który może  gromadzić się w operowanej okolicy ciała.
  2. Po usunięciu opatrunku brzuch będzie obrzęknięty lub  zasiniony. Zwykle ustępuje to po 2-3 tygodniach, chociaż u niektórych pacjentów  obrzęk może trwać do 6 miesięcy.
  3. Przez okres 2 tygodni po operacji konieczne jest ograniczenie aktywności fizycznej tak bardzo jak tylko jest to możliwe. Należy unikać naciągania i podnoszenia ciężkich przedmiotów. Nie należy prowadzić samochodu przez tydzień po operacji. Nie wolno podnosić małych dzieci ( 0-2 lat ) przez okres 4 tygodni, a większych dzieci przez co najmniej 6 tygodnie.
  4. Po 6 miesiącach można powrócić do biegania, pływania, tenisa, podnoszenia cięższych przedmiotów, ale tylko w przypadku gdy nie dochodzi do objawów dyskomfortu.
  5. Należy całkowicie unikać słońca i solarium przez 6 tyg. po zabiegu.