CHIRURGIA NACZYNIOWA W OBECNEJ CHWILI ZAWIESZONA

Żylaki to widoczne, trwale, odcinkowe rozszerzenie żyły lub żył układu powierzchniowego. To jedno z najczęstszych schorzeń w obrębie chirurgii naczyniowej. Czynnikami ryzyka wystąpienia żylaków jest płeć, ciąża, predyspozycje genetyczne, przewlekłe stanie lub siedzenie, zaparcia.

Żylaki kończyn dolnych

Dolegliwości, które czuje pacjent to uczucie „zmęczenia” nóg, skurcze nocne, obrzęki, pieczenie. Częściej występują u kobiet niż u mężczyzn.

Żylaki kończyn dolnych mogą być:

• PIERWOTNE – rozwijają się samoistnie, a podstawowymi przyczynami ich powstawania są skłonności genetyczne współistniejące z czynnikami ryzyka takimi jak styl życia, praca związana z długotrwałą pozycją stojącą lub siedzącą, wielokrotne ciąże, nadmierny wysiłek fizyczny
  • WTORNE – powstają w następstwie przebytych lub istniejących stanów chorobowych powodujących permanentny zastój krwi w układzie żylnym. Najczęstszą przyczyną są przebyte zapalenia żył głębokich, po których powstaje zespół pozakrzepowy.

Leczenie żylaków może być prowadzone zachowawczo (unoszenie kończyn, noszenie obcisłych pończoch, opasek uciskowych) lub farmakologiczne  (podawanie leków uszczelniających naczynia). Zalecany jest jednak zabieg operacyjny, gdyż jako jedyny daje możliwość całkowitego wyleczenia choroby i zwykle skutecznie zabezpiecza przed jej nawrotem.

Zabieg polega na usunięciu w całości głównej żyły powierzchownej kończyny dolnej (żyły odpiszczelowej wielkiej) wraz z jej odgałęzieniami (tak zwany stripping) oraz dodatkowo usunięcie wszystkich widocznych poszerzonych żył z licznych niewielkich cięć na całej kończynie dolnej.

Żylaki kończyn dolnych

Przed zabiegiem zaleca się wykonania badania obrazowego – USG – Doppler. Badanie to umożliwia precyzyjny ogląd żył ze względu na ich możliwe uszkodzenia.

Żylaki kończyn dolnych są chorobą cywilizacyjną – częste długie stanie i brak ruchu są czynnikami ryzyka.

NOTA PRAWNA
Prezentowane strony mają charakter edukacyjny. Ogólne informacje na temat chorób i zasad postępowania w żadnym stopniu nie zastępują fachowej porady lekarskiej. Pomimo rygorystycznego przestrzegania ogólnie przyjętych zasad tworzenia serwisów medycznych ustalonych przez Health on the Net Foundation i weryfikacji prezentowanych treści przez uznane Autorytety medyczne, twórcy serwisu nie biorą żadnej odpowiedzialności, ani pośredniej ani bezpośredniej, za sposób wykorzystania i interpretowania informacji zawartych w serwisie.