HTZ, czyli Hormonalna Terapia Zastępcza to termin oznaczający leczenie, które ma przyczynić się do zmniejszenia nieodwracalnych zmian w organizmie kobiety po okresie menopauzy. Pomaga również przejść przez nią łagodniej i zmniejszyć wahania hormonów, które są nią spowodowane.

Hormonalna Terapia Zastępcza (HTZ) polega przede wszystkim na uzupełnianiu niedoborów hormonów produkowanych przez jajniki w okresie przekwitania. Terapię hormonalną należy rozpoczynać jak najwcześniej, czyli już około 45. roku życia, kiedy tylko zaczną pojawiać się pierwsze oznaki zbliżającej się menopauzy. Terapię stosuje się najczęściej przez okres do 8 lat. Z reguły jednak trwa ona 3-4 lata i nie niesie za sobą żadnego ryzyka dla zdrowia. U kobiet, które stosują preparaty hormonalne, dyskomfort związany z okresem klimakterium zostaje ograniczony praktycznie do minimum.

Zalety poddania się HTZ:

• chroni kości przed osteoporozą
  • poprzez zmniejszone stężenie estrogenów minimalizuje ryzyko wystąpienia objawów niepożądanych, takich jak nieprawidłowe krwawienia, bóle piersi
  • jest stosowana długoterminowo, przez co jest łatwiej tolerowana
  • pozwala lekarzowi na dostosowanie ich dawek hormonów do indywidualnych potrzeb każdej pacjentki
  • chroni śluzówkę macicy przed przerostem, co również zmniejsza ryzyko wystąpienia objawów niepożądanych

U jakich kobiet HTZ jest niewskazana?

• choroba zakrzepowo – zatorowa
  • krwawienia dróg rodnych
  • przebyte poważne choroby np. zapalenie wątroby, dające wyraźne zmiany w badaniach wątrobowych
  • rak sutka lub macicy
  • przebyty rak jajnika .
  • mięśniaki macicy

HTZ stanowi również niebagatelny element profilaktyki:

• chorób serca i naczyń krwionośnych (zmniejszenie ryzyka choroby niedokrwiennej serca,
  • zawału mięśnia sercowego)
  • odwapnienia kości – osteoporozy
  • zmian w układzie moczowo-płciowym – zaburzeń w oddawaniu moczu, nietrzymania moczu
  • rozwoju choroby Alzheimera.