W OBECNEJ CHWILI ZAWIESZONE

Piersi to atrybut kobiecości. W przypadku gdy u mężczyzn zaczynają rosnąc piersi mówimy o Ginekomastii. Powiększenie się sutka u mężczyzny występuje w wyniku rozrostu tkanki tłuszczowej, gruczołowej i włóknistej. Gruczoł piersiowy ulega jednostronnemu lub obustronnemu powiększeniu.

Ginekomastia spowodowana jest zaburzeniami hormonalnymi, rozróżnia się dwie odmiany tej przypadłości:

• fizjologiczną (zwykłą) – Ginekomastia przejściowa, związana z okresem dojrzewania, spowodowana jest zwiększeniem stosunku wolnego estradiolu do testosteronu w  osoczu i powinna samoistnie zaniknąć, zwykle w przeciągu kilku miesięcy.
  • patologiczną (chorobliwa) – jej przyczyny to głównie:

– otyłość;

– nadczynność tarczycy;

– choroby wątroby;

– niewydolność nerek;

– zespoły paranowotworowe;

– nowotwór jądra;

– działanie leków;

– dziedziczność.

Ginekomastia nazywana jest również „chorobą mięśniaków” (bywalców siłowni) gdyż obok trądziku oraz łysienia jest jednym z najpopularniejszych efektów ubocznych stosowania środków androgennych.

Ginekomastia – Leczenie

Czasem Ginekomastia bywa błędnie identyfikowana u mężczyzn silnie otyłych, gdy w praktyce mamy tu do czynienia z lipomastią, a więc nawarstwieniem się samej tkanki tłuszczowej. Niemniej, zawsze pierwszym krokiem na drodze do wyleczenia powinna być wizyta u specjalisty.

Lekarz przeprowadzi niezbędne badania, by ustalić podłoże choroby. Jeżeli jest to efekt zaburzonej gospodarki hormonalnej, często wystarczy terapia farmakologiczna. W innych przypadkach konieczna będzie operacja.

Jeżeli zauważymy objawy Ginekomastii nie należy zwlekać z wizytą u specjalisty. W końcu piersi dobrze wyglądają tylko u kobiet.

Operacja

W przypadku nadmiernego rozrostu gruczołu piersiowego lekarz przeprowadzi jego częściowe wycięcie. Podczas operacji chirurg może również zmienić położenie i rozmiar sutków oraz usunąć nadmiar skóry.

Operacja przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym i wymaga pozostania w Klinice co najmniej przez jedną dobę po zabiegu. Przez 6 tygodni po operacji pacjent musi stale nosić specjalne ubranie uciskowe.

Przez pierwsze kilka dni piersi będą prawdopodobnie spuchnięte i posiniaczone, a pacjent będzie czuł ból i dyskomfort, które jednak mogą być łatwo kontrolowane przez środki przeciwbólowe.

Operacja może być przeprowadzona zarówno z użyciem rozpuszczalnych jak i nierozpuszczalnych szwów. Te drugie powinny zostać usunięte po 7 dniach od operacji. Po około tygodniu od usunięcia szwów rekomenduje się smarowanie blizn specjalną maścią pomagającą bliznom spłaszczyć się i zblaknąć

Ginekomastia

Panowie, jeżeli zauważycie u siebie objawy Ginekomastii nie zwlekajcie z wizytą u specjalisty.

W końcu piersi dobrze wyglądają tylko u kobiet…

REJESTRACJA  61 862 20 25

dr n. med. Marek Budner