Zabieg wykonywany jest najczęściej w przypadku stwierdzenia w pęcherzyku żółciowym kamieni, które wywołują dolegliwości, takie jak bóle i gniecenie w prawej górnej części brzucha, uczucie pełności w żołądku, nudności i wymioty gorzką treścią, zwykle pojawiające się po obfitym posiłku. Rozpoznanie kamicy pęcherzyka żółciowego wymaga w takim przypadku potwierdzenia w badaniu ultrasonograficznym jamy brzusznej.

Cholecystektomia – rodzaje

Zabiegu można dokonać metodą laparoskopową lub klasyczną.

CHOLECYSTEKTOMIA LAPAROSKOPOWA – powoduje mniejszy ból pooperacyjny a powrót do pełnej sprawności jest Cholecystektomiaszybszy i mniej bolesny. Laparoskopia ogranicza maksymalnie uraz operacyjny, skraca pobyt pacjenta w szpitalu z 10 i więcej dni do maksymalnie 48 godzin, skraca się także okres powrotu do zdrowia i kondycji z około 5 tygodni do 10 dni.

Jest obecnie najczęściej stosowaną metodą, oczywiście po wykluczeniu przeciwwskazań:

• ciężka skaza krwotoczna
  • ostre zapalenie trzustki, zapalenie dróg żółciowych, zapalenie otrzewnej
  • wodobrzusze powstałe wskutek marskości wątroby
  • ropniak pęcherzyka żółciowego
  • kamica przewodowa
  • liczne zrosty po przebytych operacjach
  • ciąża (II i III trymestr)
  • znaczna otyłość

CHOLECYSTEKTOMIA KLASYCZNA – polega na klasycznym chirurgicznym rozcięciu powłok brzucha (w linii pośrodkowej lub w okolicy podżebrza prawego) i następowym wycięciem pęcherzyka żółciowego. Tą metodą bezwzględnie należy wykonać cholecystektomię w przypadku raka pęcherzyka żółciowego. Przy tradycyjnym dużym cięciu powłok jamy brzusznej pobyt pacjenta w szpitalu może wynosić nawet 10 dni, a rekonwalescencja znacznie się wydłuża. Zwiększa się ryzyko powikłań (wymaga przecinania mięśni brzucha).

NOTA PRAWNA
Prezentowane strony mają charakter edukacyjny. Ogólne informacje na temat chorób i zasad postępowania w żadnym stopniu nie zastępują fachowej porady lekarskiej. Pomimo rygorystycznego przestrzegania ogólnie przyjętych zasad tworzenia serwisów medycznych ustalonych przez Health on the Net Foundation i weryfikacji prezentowanych treści przez uznane Autorytety medyczne, twórcy serwisu nie biorą żadnej odpowiedzialności, ani pośredniej ani bezpośredniej, za sposób wykorzystania i interpretowania informacji zawartych w serwisie.